iklan

October 28, 2009

Kemalangan maut lagi...

Bayi antara empat maut kemalangan

Oleh HELMI MOHD. FOAD dan NORLIZA ABDUL RAHMANpengarang@utusan.com.my
SEPANG 26 Okt. – Empat sekeluarga termasuk seorang bayi berusia tiga bulan maut dalam kemalangan jalan raya di Kilometer 1.5, Persiaran Selatan, Kajang-Dengkil di sini hari ini.
Dalam kejadian pukul 1 petang itu, sebuah kereta Proton Saga dipercayai dipandu laju oleh seorang wanita terbabas lalu bertembung dengan kereta Kancil yang dinaiki keluarga malang itu dari arah laluan bertentangan....
::
Sangat sedih ok bila baca eksiden yg mybbkan kematian ni. Sedih sbb bila ingt bapak aku yg juga meninggal bcoz of eksiden...dulu dh lama dh thn 2001. Masa tu aku tgh study lg.
::
Isnin lepas aku cuti sbb ada hal2 urgent nk kene settle. Otw nk ke Kajang dlm kul 1.30 aku kuar umah aku lalu tgk jalan yg xpenah2 jem tetiba jem....dr jauh tgk mcm eksiden teruk....n mmg teruk pun bila baca paper ari ni.
::
Tapi mcm pelik bila polis ckp keta dr arah PICC tu dipandu laju lalu terbabas. Bkn apa, setau aku jalan tu kira mcm naik bukit la....xmungkin keta leh laju. Lg2 keta proton saga tu. Kalo dr Alamanda tu yer aku cayer keta biasanya mmg laju sbb turun bukit (tmasuk la aku sendiri kalo drive nk balik umah).
::
One thing yg aku perasan ada segelintir org2 Putrajaya ni kalo drive mmg xhengat. Ye...maybe sbb jalan kebanyakkan lengang lagi. Yg bz cuma time pegi-balik keje. Rasanya br last week ada eksiden teruk kt Putrajaya keta rempuh motor kt bwh jambatan tu kan. Sbb laju jg.
::
Aku duk sini dah nk msk 4 thn dh. Patutnya dgn keadaan jalan yg sgt baik kerajaan dh sediakan ni, kemalangan leh dielakkan. Kene lebih hati2 masa drive, kalo xsayang diri sendiri....respek la pengguna jalan raya yg len. Ini ingatan kpd diri aku sendiri jg yg kekadang wat jalan tu mcm jalan aku sdiri.

No comments: