iklan

April 15, 2009

Nasi Kerabu Part 2

Kan aku dah cakap aku nak makan nasi kerabu. Memang aku gagahkan diri jugak pegi Alamanda cari nasi biru itu. Aku ingat nak makan je kat sana tapi macam tak best plak makan solo2 ni. So aku bungkuih bawak balik makan kat opis. Lagi best makan sambil tengok manusia kat bawah tu huhuhuu...lagipun xbleh balik lambat nanti penat nak carik parking kat opis.

~~nasi biru tak kelihatan sebab akak tu geram kot bubuh sambal banyak giler hahahaa~~

Kenapa nasi kerabu jadik feveret food aku? Maybe sebab makcik kafe tempat aku study dulu pandai wat nasi kerabu kot. Kat situ la aku belajar makan nasi kerabu dan sampai sekarang jadik feveret food aku. Tapi part yang paling best pada nasi kerabu adalah BUDU. Yes!!! BuDu. Budu terbukti banyak khasiatnya.


Kajian membuktikan :
1. Budu memiliki Gluthaione sebagai bahan antioksidan, mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh (immune) yang dapat memerangi pelbagai penyakit merbahaya dan menghalang kanser;
2. Budu berpotensi untuk melawan radikal bebas sehingga dapat menghalang proses penuaan dan mencegah koroner jantung, diabetes, kanser dan selainnya pada peringkat lebih awal;
3. Budu mengandungi zat antibakteria penyebab diare, penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi;
4. Budu memiliki zat gizi yang lebih mudah dicerna, diserap dan dimanfaatkan oleh tubuh berbanding jenis protein yang lain;
5. Khasiat budu yang diproses dari ikan bilis yang diperam terbukti mampu mengatasi masalah kanak-kanak yang menderita penyakit diare kronis akibat kurang zat pada tubuh.

No comments: